Piwo kraftowe jest w Polsce synonimem piwnej rewolucji. Po wielu latach dominacji na naszym rynku eurolagerów zauważono w końcu, że piwo nie musi cechować się płaskim smakiem z wyraźnie wyczuwalnym alkoholem. Coraz częściej miłośnicy piwa zaczęli zwracać się więc w kierunku mniejszych browarów, które proponowały cały szereg stylów piwnych – od lekkich pilsów po ciężkie IPy czy ciemne stouty. Statystyki mówią, że jeśli piwo kraftowe utrzyma na rynku piwnym takie tempo jak teraz, w przeciągu kilku lat stanowić będzie niemal 10% konsumpcji piwa w Polsce.

Co sprawiło, że piwo kraftowe osiągnęło taki sukces?

Na sukces piwa kraftowego w Polsce wpłynęło dużo czynników:

  • Mała różnorodność na rynku w Polsce do 2010 roku – W latach dziewięćdziesiątych upadek jedynego browaru w Polsce, warzącego tradycyjne polskie piwo grodziskie, rozpoczął dominację bezsmakowych eurolagerów na rynku piwnym. W 2010 roku zaczęto odnawiać stare receptury piwne, w tym piwo grodziskie, stanowiące niegdyś jedyną alternatywę dla eurolagerów. W ślad za Grodziszem, jak potocznie mawiano na to piwo, poszły inne style piwne. Piwowarzy zaczęli więc warzyć Witbiery, Weizeny, stouty, portery; szczególnie zaś upodobano sobie styl American India Pale Ale, którego wśród piw Doctor Brew reprezentantem jest American IPA, a który to jest w pełni oparty na amerykańskich chmielach. Tak właśnie rozpoczęła się piwna rewolucja, która od tamtej pory zdobywa kolejnych zwolenników.

  • Znudzenie eurolagerami – Różnice smakowe w eurolagerach są niewielkie. Piwo kraftowe podbiło rynek, pokazując, jak bardzo poszczególne piwa mogą różnić się od siebie. Dlatego też zwolennik piwnej rewolucji, tzw. beergeek, rzadko kupi pięć takich samych piw – prędzej spróbuje pięciu różnych smaków w celu ich porównania lub znalezienia wspólnych punktów. Krótko mówiąc: konsumpcja piwa kraftowego jest zaskakująco zbliżona do kultury picia wina – polega przede wszystkim na rozkoszowaniu się smakiem, a nie wypiciu jak największej ilości butelek czy puszek

  • Podniesienie poziomu życia – Powód kontrowersyjny, aczkolwiek często kluczowy podczas dyskusji na temat sukcesu piwna kraftowego. Od lat dziewięćdziesiątych poziom życia w Polsce znacznie się podniósł, dlatego też miłośnicy piwa są w stanie zapłacić więcej za piwo dobrej jakości, za którym stoi znany z imienia i nazwiska piwowar, niż za masowo produkowane piwa koncernowe.

  • Wzrost świadomości konsumentów – Piwna rewolucja rozpoczęła się w zdominowanych przez lagery Stanach Zjednoczonych i z biegiem lat zaczęła przechodzić również na kolejne kraje europejskie. Stąd też podczas zagranicznych podróży pochodzący z Polski miłośnicy piwa zaczęli się spotykać z całą gamą smaków i aromatów, do których w naszym smaku dostęp był ograniczony. Zaczęli je sprowadzać, interesować znajomych i w taki sposób narodziła się cała masa piwnych znawców, która zaczęła uświadamiać społeczeństwo na temat dobrych piw. Znaczna część z nich została również piwowarami domowymi, a nawet założyła własne browary.

Rynek piw kraftowych nieustannie się rozwija – dzięki temu co chwilę powstają nowe smaki piwa, których możemy próbować na kolejnych premierach, czy to w pubach, czy też na festiwalach dla birofilów.

Dobre piwo kraftowe to coś, o czym marzysz? Sprawdź niezwykle bogatą ofertę Doctor Brew!

0 0 0
Wczytywanie...